Η στάση του σώματός ενός πιανίστα είναι από τους πιο σημαντικούς παράγοντες που επηρεάζουν την απόδοσή του στην μελέτη και στην ερμηνεία των μουσικών έργων. Όπως και την υγεία των χεριών του. Όταν από την αρχή της εκπαίδευσης ενός μαθητή γίνονται λάθη στην τοποθέτηση του χεριού και του σώματος γενικότερα τότε στις μεγάλες τάξεις  όταν τα έργα γίνονται απαιτητικά εμφανίζονται οι τενοντίτιδες και άλλες παθήσεις των χεριών.  Εμφανίζονται φαινομενικά απρόσμενα με την πιο κοινότυπη αιτιολογία «Μελετούσα πολλή ώρα», κάτι το οποίο δεν ισχύει διότι η παθήσεις πιανιστών έχουν ρίζες βαθιά μέσα στον χρόνο, στην αρχή της εκπαίδευσής τους. Εκεί που θεμελιώθηκε η τεχνική τους ικανότητα.  Έτσι είναι εξαιρετικά σημαντικό για έναν δάσκαλο να ξέρει πώς να «στήσει» το χέρι του μαθητή.

Στο βιβλίο Εγχειρίδιο δασκάλου (ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΜΟΥ) εξηγώ αναλυτικά όλα τα αρχικά βήματα και τις βασικές τεχνικές αρχές για να ξεκινήσει τη διδασκαλία του πιάνου. Αναφορικά θα παραθέσω τα εξής:

Όταν κάποιος ξεκινάει την ενασχόλησή του με το πιάνο το πρώτο πράγμα που πρέπει να μάθει είναι πως θα κάθεται στο σκαμπό και ποια είναι η σωστή στάση του ΣΩΜΑΤΟΣ του: ξεκινάμε από τα πόδια, έπειτα η πλάτη, οι ώμοι και τελευταία τα χέρια. Ειδικότερα το ΧΕΡΙ  θα πρέπει να έχει μία φυσική θέση πάνω στα πλήκτρα με τον αγκώνα, τον καρπό και τα δάχτυλα να έχουν σωστή, αλλά φυσική και αβίαστη τοποθέτηση. Τα ΔΑΧΤΥΛΑ στη μέθοδό μου τα εισάγω σύμφωνα με την Ρώσικη μεθοδολογία ξεκινάω με το τρίτο δαχτυλάκι, λόγο συμμετρίας της παλάμης και αργότερα τα προσθέτω ένα ένα με συγκεκριμένη σειρά.

Αξίζει επίσης να αναφερθεί ο τρόπος με τον οποίο εισάγω τις νότες και τα πλήκτρα.

Οι ΝΟΤΕΣ μπαίνουν με μία συγκεκριμένη σειρά – διαφορετική στο κάθε βιβλίο. Στο δεύτερο βιβλίο υπάρχουν γραπτές και προφορικές ασκήσεις νοτών για καλύτερη εμπέδωση.

Τα ΠΛΗΚΤΡΑ διδάσκονται ανεξάρτητα από τις νότες σε ολόκληρο το κλαβιέ.

ΝΤΟ – αριστερά από τα δύο μαύρα.
ΣΙ – το αδελφάκι του ΝΤΟ, χωρίς το μαύρο.
ΦΑ – αριστερά από τα τρία μαύρα.
ΜΙ – το αδελφάκι του ΦΑ, χωρίς το μαύρο.
ΡΕ – μέσα στα δύο μαύρα.
ΣΟΛ-ΛΑ –  μία παρέα μέσα στα τρία μαύρα